Создание здоровой осветительной среды в дошкольных учреждениях
Creatinga healthy lighting environment in preschool institutions
M. M. Brodach, Candidate of Engineering, Professor at Moscow Institute of Architecture (State Academy, MIA), President NP «ABOK»; N. V. Shilkin, Candidate of Engineering, Professor at MIA, ExecutiveSecretary of TC 474
Keywords: preschool educational organizations, comfortable lighting environment, maintaining children's health, natural light, artificial light sources, choice of fixtures
The high social importance of preschool educational organizations dictates the fulfillment of increased requirements not only for the quality of the microclimate, thermal regime, environmental safety of the construction and finishing materials used, but also for the illumination and insolation of the premises. Recommendations for the design of lighting in preschool facilities in terms of creating a comfortable and healthy environment are clearly formulated in the ABOK Standard «Recommendations for the design of engineering systems of preschool educational organizations» (SRT NP «ABOK» 7.11–2024)
Высокая социальная значимость дошкольных образовательных организаций диктует выполнение повышенных требований не только к качеству микроклимата, тепловому режиму, экологической безопасности применяемых строительных и отделочных материалов, но и к освещенности и инсоляции помещений. Рекомендации по проектированию освещения в помещениях дошкольных учреждений с точки зрения создания комфортной и здоровой среды четко сформулированы в стандарте АВОК «Рекомендации по проектированию инженерных систем дошкольных образовательных организаций» (СТО НП «АВОК» 7.11–2024).
Статья опубликована в журнале “Энергосбережение” за №8'2025
Подписка на журналы












